PROIECT EDUCATIONAL INTERNAȚIONAL: „Repere ale civilizaţiei europene la extreme: de la capitale regale, la lagărele naziste ale secolului XX”


Coordonatori proiect: prof. Nicolae I. Diță, prof. Lidia Maria Șorop, prof. Iuliana Shajaani

Vizite tematice Budapesta, Cracovia, Auschwitz şi Birkenau

(27 febr.- 4 mart. 2019)

 

ARGUMENT:

Colegiul Național Matei Basarab – instituție de prestigiu a învățământului bucureștean și românesc, cu un istoric de peste 159 ani de activitate în slujba educației și excelenței, își propune realizarea unui proiect internațional cu tema: „Repere ale civilizaţiei europene la extreme: de la capitale regale la lagărele naziste ale secolului XX” (27 febr.- 4 martie 2019).

Continuând seria proiectelor și parteneriatelor derulate până acum, noul proiect vine în sprijinul nevoilor elevilor noștri  – principalii beneficiari, dar și a profesorilor implicați în acest demers. Experiența noastră ca si liceu în derularea proiectelor educaționale este una extrem de pozitivă. Dintre proiectele de impact, derulațe în anii anteriori menționăm proiectul european Geneva – „Știință și cooperare in slujba umanității”. Vizite tematice la CERN și ONU, derulat în mai-iunie 2018 (prima etapă) și octombrie-noiembrie 2018 (a doua etapă), prin care elevii noştri au vizitat două din instituţiile de prestigiu ale Europei aflate în oraşul elveţian Geneva: Organizația Europeană pentru Cercetare Nucleară, cunoscută mai ales prin acronimul CERN, o organizație europeană de cercetare științifică, care operează cel mai mare laborator din lume pentru cercetarea particulelor elementare şi Organizația Națiunilor Unite (ONU), cea mai importantă organizație internațională de cooperare din lume, cu misiunea de a asigura „pacea mondială”, „respectarea drepturilor omului”, „cooperarea internațională” și „respectarea dreptului internațional”.

Un alt proiect internaţional, derulat în anul şcolar precedent (2017-2018) s-a intitulat “Berlin –poarta între Este și Vest”, derulat în perioada octombrie-noiembrie 2017, fiind finanțat în integralitate din surse proprii şi prin care au fost vizitate obiectivele principale ale Berlinului şi au fost realizate dezbateri şi lecţii tematice.  Experiența și rezultatele acestui proiect au fost deosebite. La proiect au participat 18 elevi din clasele a XI-a și a XII-a, iar mulți dintre ei au avut intervenții extrem de apreciate în grupurile de lucru/sesiunile de dezbateri organizate la Parlamentul german și la Ambasada României de la Berlin. Câțiva dintre elevii noștri păstrează contactul cu stagiarii, lectorii și experții din Bundestag, fiind atrași de posibilitatea derulării unor internship-uri la această instituție, iar unii dintre ei au fost admişi la universităţi care studiază Ştiinţele politice.

În anul școlar 2017-2018 au fost încheiate 68 parteneriate educaționale și au fost derulate peste 75 proiecte. Cele mai multe dintre ele au fost interne, dar am participat în calitate de parteneri sau inițiatori și la câteva proiecte internaționale.

Experienţa şi deschiderea noastră pentru activităţile educative nonformale dar și setea de cunoașțere și implicare a elevilor CNMB, ne-au motivat să inițiem acest proiect. Totodată, itinerariul ales ne oferă posibilitatea vizitării unor orașe emblematice, capitale regale (Budapesta, Cracovia), dar și a locurilor istorice în care s-a desfășurat un fenomen regretabil al secolului XX, Holocaustul.

La Auschwitz și Birkenau vom vizita fostele lagăre germane și vom organiza elevilor noștri lecții pe tema Holocaustului. Vizitarea locurilor autentice ale Istoriei secolului XX creează oportunități și experiențe speciale de învățare, diferite de cele din clasă. O vizită poate, de asemenea, să crească importanța subiectului în ochii elevilor. Locurile memoriei oferă o atmosferă unică pentru a învăța și evocă emoții puternice, oferă posibilitatea de a studia în profunzime anumite teme care nu pot fi expuse oral. Oportunitatea de a vedea la faţa locului rămăşite ale istoriei poate stimula interesul, motivarea și învățarea și poate oferi o legătură directă și tangibilă cu civilizaţiile secolului XX, cu ferocitatea unor fenomene, cu puterea exemplului unor oameni care au supravieţuit Holocaustului, cu ceea ce trebuie să facem şi ce nu. Vizita aceasta întrun loc atât de încărcat de istorie nu trebuie văzută doar o oportunitate de a răspunde întrebărilor istorice, ci mai degrabă ca un stimul pentru noi întrebări de ordin istoric, moral și etic.


OBIECTIVE:

Proiectul își propune:

O1:   faciliteze contatctul elevilor CNMB cu cele doua orașe turistice ale Europei, foste capitale regale, unde pot lua contact cu următoarele obiective istorice:

  1. BUDAPESTA

Budapesta este situata pe o suprafata de cca. 52.500 hectare, pe ambele maluri ale Dunarii. A fost fondata in 1872 prin unirea celor trei orase: Buda, Pesta si Obuda si dispune de o geografie unica, extrem de frumoasa. Primul reper important este dealul Gellert, ce ofera o panorama deosebita asupra orasului. Capitala Ungariei si-a capatat aspectul actual inca din anii 1890, cand la 1000 de ani de la descalecatul maghiarilor, au fost construite, printre altele, Monumentul Mileniului, parcul Central (Varosliget), aleea care duce spre Opera, cat si primul metrou de pe continent.

Localizata in partea central-nordica a tarii are o populatie de aproximatix 1.700.000 locuitori.

  • AQUINCUM – vestigii ale anticului oras roman ce contine: mozaicuri romane, bai si temple romane. Toate acestea au o vechime mai mare de 2000 de ani.
  • CETATEA BUDA – este cel mai important centru cultural al tarii. Aici se gaseste Muzeul Istoric de la Budapesta, care cuprinde si o parte a castelului medieval, Galeria Nationala, Muzeul Ludwig si Biblioteca Nationala Szechenyi.
  • BASTIONUL PESCARILOR – a fost finalizat in 1905, de o parte si de alta a unei piete de peste, de la care ii vine si numele. Niciodata nu a servit ca o fortareata, ci mai degraba ca un loc excelent de a privi panorama Dunarii. Bastionul Pescarilor a intrat in patrimoniul mondial UNESCO alaturi de panorama Dunarii. In interiorul bastionului se afla capela St. Michael care a fost deschisa pentru public in 1997.
  • BISERICA MATHIAS – Biserica poarta numele regelui Mathias, care s-a cununat de doua ori in altarul acesteia. Biserica in forma sa finala a fost construita in stil neo-gotic. Pe langa scenele biblice clasice, frescele descriu si cele mai importante pasaje din istoria Ungariei. Acustica magnifica face ca aici sa se desfasoare frecvent concerte.
  • BAZILICA SF. STEFAN – terminata in anul 1905, dupa o jumatate de secol de munca, este cea mai mare biserica din Budapesta. Are o capacitate de 8.500 de oameni. Varful cupolei este cel mai inalt punct de observatie din Budapesta.

 

  1. CRACOVIA:

Cel mai important oras al regiunii Malopolska – Polonia Mica, Cracovia a fost capitala a Poloniei intre secolele XI si XVI. Desi puterea politica a orasului a scazut constant, continua sa fie considerat capitala culturala a Poloniei. Cracovia este, de asemenea, unul dintre cele mai frumoase orase ale Poloniei, cu foarte multe muzee, cu reprezentativul castel regal Wawel si catedrala, precum si monumente de arhitectura cu elemente definitorii ale stilului renascentist. Ridicat la rangul de Oras Cultural European in 1992 si 2000, despre Cracovia se spune ca este un muzeu “viu”, figurand pe lista patrimoniului Universal Unesco cu 55 de cladiri si monumente de cea mai inalta clasa.

  • ORASUL VECHI – PIATA CENTRALA –RYNEK GLOWNY– este inima orasului, mereu plina de locuitori si de turisti. Masurand 200×200 m este una dintre cele mai mari piete medievale din Europa, cu numeroase restaurante, cafenele, florarii, artisti ambulanti si actori de strada. Infiintata in anul 1257 este locul ideal pentru a incepe explorarea orasului.
  • BISERICA SFANTA MARIA – KOSCIOL MARIACKI – monument impunator cu turnuri gemene, a fost construita intre secolele XIV-XVI. Proiectul in trei nave adaposteste interioare bogat ornate si o piesa de altar foarte veche, in stil gotic tarziu, numit:” Vietile Doamnei Noastre si a Fiului Ei, Iisus Hristos”.
  • HALA DE TESATURI – Se afla in centrul pietei Rynek si a fost la baza o magazie pentru depozitarea bunurilor. Infatisarea actuala se datoreaza in mare parte arhitectului italian Giovanni il Mosca, acesta dandu-i in secolul al XVI- lea un aspect renascentist.
  • WAWEL – este un simbol de mandrie, patriotism, independenta si speranta al Poloniei, un minunat ansamblu de cladiri pe varful unui deal inalt de 50 de metri, la capatul sudic al Orasului Vechi.
  • Catedrala Wawel – prima constructie a fost ridicata in anul 1020. Actualul lacas de cult dateaza de la sfarsitul secolului al XIV- lea si este cea mai importante cladire din tara.
  • Castelul Regal Wawel – este unul dintre cele mai frumoase exemple de arhitectura renascentista din Europa. Construit intre 1502 si 1536 a fost proiectat de arhitectii italieni Francesco Florentinul si Bartolomeo Berecci.
  • KAZIMIERZ – cartierul evreiesc al Cracoviei a fost initial construit ca un oras separat, fondat in secolul al XIV-lea de regele Kazimierz Wielki. A devenit parte a Cracoviei in secolul al XVIII-lea. In anul 1941 nazistii i-au trimis pe evrei in ghetoul Kazimierz inainte de a-i duce in lagarele mortii. Din totalul de 68.000 de evrei care au locuit aici in 1938 numai cateva sute au reusit sa se salveze. Kazimierz  a scapat de distrugere, numai pentru ca nazistii planuisera sa ridice acolo un muzeu al “raselor disparute”. Aici se gaseste Muzeul Evreiesc, gazduit de Sinagoga Veche.

 

     O2: să realizeze lecții interactive in domeniul Istoriei și a Științelor sociale (ONU). Proiectul oferă posibilitatea realizării unor lecții tematice prin organizarea unor vizite de studiu la Auschwitz și Birkenau Colegiul Național Matei Basarab a făcut demersurile oficiale pentru inscrierea și programarea acestor vizite de studiu, prin intermediul agenției touroperatoare TRAMP Travel, fiind acceptată vizita noastră de studiu în ziua de sâmbătă, 2 martie 2019.

Lagărul a fost construit în 1940 în oraşul Auschwitz, situat la aproximativ 60 kilometri vest de Cracovia, din sudul Polonia.Primul lagăr de concentare, Auschwitz I, a fost folosit ca centru administrativ pentru tot complexul. Acest lagăr a fost locul execuţiilor a aproximativ 70.000 oameni, majoritatea prizonieri de război polonezi şi sovietici.

În lagărul de exterminare Auschwitz II (Birkenau) au fost ucişi cel puţin 1.1 milioane de evrei, 75.000 polonezi şi circa 19.000 ţigani au fost ucişi.

Lagărul Auschwitz III (Monowitz) a fost folosit ca lagăr de muncă pentru uzina Buna-Werke aparţinând concernului IG Farben.

Comandanţii complexului de la Auschwitz au fost Rudolf Hoess până în vara anului 1943, iar după aceea Arthur Liebehenschel şi Richard Baer. Rudolf Hoess a fost spânzurat în 1947 în faţa intrării crematoriului de la Auschwitz I.Se estimează că în jur de 1, 6 milioane de oameni şi-au găsit sfârşitul în lagărele de concentrate şi exterminare de la Auschwitz,

Aproximativ 700 de deţinuti au încercat să evadeze de la Auschwitz, din care aproximativ 300 au reuşit.Pedeapsă obişnuită pentru încercările de evadare era moartea prin înfometare. Familiile celor care reuşeau să evadeze erau uneori arestate şi trimise la Auschwitz pentru a opri alte încercări.

Printre experimentele făcute de nazişti la Auschwitz se  numărau injectarea unor substanţe chimice direct în ochii copiilor în încercarea de a le schimba culoarea, diverse amputări de membre şi alte operaţii brutale. Un alt experiment monstruos a fost introducerea deţinuţilor în cazane cu apă fierbinte pentru a vedea până la ce temperatură rezistă omul înainte să moară.

 

              O3: redactarea unui jurnal personal in care sunt notate impresiile de către elevii participanți. Informațiile dobândite vor fi necesare pentru completarea unei broșuri și organizarea unui concurs cu premii

Jurnalul personal reprezintă o formă de împărtășire a experienței trăite. Diseminarea  informațiilor, a experiențelor trăite, într-un mediu formal, informal sau nonformal, poate constitui un exemplu de urmat și pentru alți elevi care nu au vizitat aceste locuri.

 

        O4. redactarea unei broșuri bilingve in care sa se prezinte obiectivele vizitate. Produsele finale ale proiectului vor constitui o modalitate de evaluare a acestuia. Brosura bilingvă este una dintre formele de evaluare a activității, punând astfel accent pe dezvoltarea abilităților de comunicare în limbile moderne de circulație internațională (Lb. engleză și lb. franceză)

 

GRUP TINTA: ELEVII COLEGIULUI NAŢIONAL „MATEI BASARAB”, SECTOR 3, BUCUREŞTI

LOCURI: 47 dintre care, 40 elevi şi 7 profesori

ORE ACTIVITĂŢI SPECIFICE PROIECTULUI: 5 zile: 60 h