Fii activ, pregătește-ți accesul către succes!
Notă de prezentare
Programa şcolară pentru disciplina „Fii activ, pregătește-ți accesul către succes!” reprezintă o ofertă curriculară opţională pentru învăţământul liceal, proiectată pentru un buget de timp de o oră/săptămână, pe durata unui an şcolar. Programa şcolară se poate studia în cadrul curriculumului la decizia şcolii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzătoare ariei curriculare „Consiliere şi orientare”.
Prezenta ofertă curriculară aduce o contribuţie importantă la atingerea finalităţilor educaţiei, aşa cum sunt acestea precizate în art.4 lit. b) şi c) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare: „Educaţia şi formarea profesională a copiilor […] au ca finalitate principală formarea competenţelor necesare pentru […] ocuparea unui loc de muncă şi participarea la funcţionarea şi dezvoltarea unei economii durabile”.
Programa şcolară este construită pentru a pune în practică recomandările unor documente strategice europene*1) privind rolul sistemelor de educaţie şi formare în sprijinirea inserţiei profesionale a tinerilor. De asemenea, au fost valorificate recomandările specifice cu privire la serviciile de informare, consiliere şi orientare din documente europene de referinţă:
• “Dezvoltarea de puncte de referinţă privind educaţia şi formarea profesională pentru angajabilitate şi privind mobilitatea învăţării” (The Commission Staff Working Paper on the “Development of benchmarks on education and training for employability and on learning mobility” (2011) – document care accentuează faptul că „angajabilitatea” (employability) definită drept combinaţia de factori care asigură progresul în dezvoltarea carierei personale este necesar a fi concret susţinută prin sistemele de educaţie şi formare. În acest sens, pregătirea pentru angajare/carieră presupune “echiparea” individului cu competenţe cheie, sprijin pentru dezvoltarea motivaţiei şi înţelegerii unor aspecte legate de piaţa muncii care să le permită tinerilor planificarea şi progresul carierei. Contribuţia informării, consilierii şi orientării este explicit menţionată şi în facilitarea tranziţiei spre piaţa muncii.
• Rezoluţiile Consiliului Europei (2004, 2008)*2) care subliniază necesitatea facilitării accesului la servicii de consiliere pentru toţi cetăţenii, precum şi rolul important al informării, consilierii şi orientării ca suport concret pentru câştigarea autonomiei învăţării şi sprijin în deciziile individului privind educaţia continuă şi inserţia profesională.
Programa şcolară işi propune să contribuie la dezvoltarea următoarelor domenii de competenţe – cheie, menţionate în Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare:
– competenţe sociale şi civice;
– competenţe antreprenoriale;
– competenţa de a învăţa să înveţi;
– competenţe digitale de utilizare a tehnologiei informaţiei ca instrument de învăţare şi cunoaştere.
Competenţe
Competenţele sunt ansambluri structurate de cunoştinţe, deprinderi şi atitudini dobândite prin învăţare, care permit identificarea şi rezolvarea în contexte diverse a unor probleme caracteristice unui anumit domeniu.
Competenţe generale
Competenţele generale se formează, în cazul nostru, pe parcursul unui an şcolar şi reflectă necesitatea explorării dezvoltării personale/a carierei, abilităţilor şi atitudinilor de informare/învăţare în vederea descoperirii şi experimentării potenţialului şi resurselor proprii, pentru a deveni o persoană responsabilă, autonomă, creativă şi independentă, capabilă să îşi planifice şi să ia decizii cu privire la opţiunile şi rutele de educaţie şi dezvoltare profesională.
1. Valorificarea resurselor personale în stabilirea şi atingerea ţintelor profesionale
2. Demonstrarea abilităţilor de localizare, evaluare şi interpretare a informaţiilor despre piaţa muncii şi despre angajare
3. Conceperea unei strategii proprii de dezvoltare profesională
Competenţe specifice
Competenţele specifice sunt derivate din competenţele generale şi constituie etape în dobândirea acestora. Pentru dezvoltarea competenţelor specifice sunt alocate 3-5 ore, în funcţie de complexitatea acestora, de specificul clasei de elevi, dar şi de opţiunile şi metodologia utilizate de cadrul didactic.
Conţinuturi
Conţinuturile selectate precum şi experienţele de învăţare propuse sunt corelate cu competenţele specifice avute în vedere. În cea mai mare parte, conținuturile prezintă realitatea nemediată privind piața muncii, orientând către utilizarea şi valorificarea documentelor, tipizatelor şi a procedurilor uzuale din domeniu. Conţinuturile sunt structurate pe 5 module tematice, specifice domeniului consilierii şi informării pentru carieră:
– Modulul I. „Vreau să muncesc. Care sunt resursele mele ?”
– Modulul II. „Căutarea unui loc de muncă. Care sunt informaţiile de care am nevoie şi cum le pot obţine ?”
– Modulul III. „Primul loc de muncă – documentele de angajare, specificul muncii, antreprenoriat”
– Modul IV. „Sănătatea şi protecţia în muncă”
– Modul V. „Auto-educaţia continuă – un drept şi o responsabilitate”
Sugestii metodologice
Sugestiile metodologice au rolul de a orienta cadrul didactic în aplicarea programei şcolare pentru proiectarea demersului didactic şi realizarea activităţilor de predare-învăţare-evaluare. Sugestiile metodologice includ metode şi mijloace de învăţământ, exemple de activităţi de învăţare, elemente de evaluare. Prezenta programă şcolară propune o ofertă flexibilă, care permite cadrului didactic să adapteze metodologia propusă, astfel încât acesta să asigure un demers didactic adaptat nevoilor grupului şi tinerilor cu care lucrează.
Prezenta ofertă curriculară a fost elaborată luând în considerare posibilitatea valorificării pe piaţa muncii a competenţelor şi cunoştinţelor dobândite de elevi prin studierea conţinuturilor propuse, precum şi pentru sprijinirea intereselor lor educaţionale.
În elaborarea programei şcolare au fost respectate principiile de proiectare curriculară specifice curriculumului naţional, valorificându-se propunerile Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
Programa şcolară pentru disciplina opţională „Fii activ, pregătește-ți accesul către succes !” are următoarele finalităţi:
– informarea elevilor de liceu cu privire la prevederile legislaţiei muncii, din perspectiva angajatului, a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă sau aflate în şomaj;
– formarea deprinderilor de explorare a surselor de informare privind locurile de muncă disponibile pe piaţa muncii;
– stimularea resurselor personale de a lua decizii adecvate propriei structuri psiho-motivaţionale;
– dezvoltarea spiritului de iniţiativă şi a atitudinii de responsabilitate faţă de evoluţia profesională proprie;
– conceperea unei strategii proprii de abordare/reglare a problemelor socioprofesionale şi economice cu care se confruntă elevul.